Pagina's

Kurylenko



De Bajanspeler Kurylenko komt al jaren als straatmuzikant geld verdienen in Maastricht. Daar bouwde hij een vriendenkring op die ons op hem opmerkzaam maakte.
Voordat Volodymyr naar de studio kwam, ging Josee Voormans bij hem op bezoek. Hier volgt het gesprek waardoor ze kennis met hem maakte:
- Heb je echt een vrachtwagentje gekocht en volgezet met opname apparatuur zoals er geschreven wordt over jou?
Of Ik een vrachtwagen heb gekocht? Dat mocht ik willen! Nee natuurlijk niet! Ik heb een minimale opname-outfit gekocht zodat ik professioneel kan werken. Ik zou graag een flinke wagen willen kopen, om daarmee door Europa te kunnen reizen. Om te beginnen omdat ik altijd zoveel met me mee sjouw, niet te vergeten alleen al mijn Bajan. En ook om dingen mee naar huis te nemen. De mensen hier willen altijd cadeautjes meegeven voor de kinderen en voor oude mensen enzovoort.Als ik een busje had, zou het helemaal vol zitten met liefdadigheid en presentjes! Dankzij al mijn vrienden! Om de opnamespullen te kopen heb ik lang moeten sparen en geld moeten lenen van vrienden. Dat was best meilijk, en ik heb nog steeds dingen nodig, zoals extra microfoons, een mengpaneel, boxen en zo nog wat...
- Wat is het verschil tussen de Russische Bajan en de Europese knoppen accordeon? En waarom heet hij "Russisch"?
Russische bajan is dubbelop. "Bajan" - is al Russisch. Juist is "Russisch instrument Bajan". Of gewoont Bajan.
Het verschil zit allereerst in het geluid. Russische instrumenten hebben diepe typische bassen en zeer melodieuze stemmen vol gevoel bij de rechter toetsen. Ze zijn tegelijkertijd ook krachtiger. Natuurlijk kun je knoppen-accordeon zeggen, maar dat doet niemand in Rusland. Het heet bajan "made in Russia" en is een Russisch instrument. In Oekraine, zijn ze knoppen-accordeons gaan zeggen! Ik vind dat belachelijk. Als je een Russisch instrument hebt zeg je bajan, als je een Pigini hebt zeg dan knoppen-accordeon, want dat is Italiaans en niet Russisch.

- Wie zijn de componisten van wie je muziek speelt?
Leontovych was geen bajan-componist. Ik speel zijn arrangement van een Oekraiens volksliedje voor het koor. Maar Derbenko, Zolotaryov, Tymoshenko, Podgornyy, Nayunkin en vele vele anderen waren en zijn bajan componisten! We zouden minimaal een dozijn programma's met hun muziek aen levens kunnen maken.
Het zou lijken op een reis naar een andere planeet, zulke onbekende, zulke mysterieuze en zulke prachtige muziek en levensverhalen! Bij mijn concerten, vertel ik gewoonlijk kort over de stukken die ga spelen en over de componist. Zolotaryov - stierf toen hij 33 was door zelfmoord! Ik zou je andere muziek van hem willen laten horen, niet alleen de Kindersuite op mijn CD, maar twee concerten voor bajan and symphonie orkest, Partita, Five movements, Sonata #3 etc. - het heeft een immense betekenis en is van wereldklasse! Helaas, kon hij dat zelf niet waarderen en twijfelde hij altijd. Ik kan je een van zijn laatste brieven aan Denisov - een beroemde moderne Russische componist - laten zien dan zou je begrijpenthen, waarom hij zelfmoord pleegde.
Podgornyy - was zijn hele leven blind, met aan zijn rechter hand onvolledige vingers- hij speelde zijn hele leven door en schreef PRACHTIGE en GEWELDIGE stukken voor bayan. Hij is de leraar van mijn leraren, dus ik behoor tot de zogenaamde "Podgorny school". Ik kan uren vertellen over componisten. Dat is allemaal niet bekend bij het grote publiek, helaas. Tegenwoordig willen de mensen geen diepgang meer - in muziek, kunst, film - consumptie maatschappij... Gelukkig, zijn er nog zulke programma's als dat van jullie, die het gordijn opentrekken voor mensen die wel op zoek zijn naar eerlijkheid!

- Is er ook muziek speciaal voor jou geschrevenu?
Nog maar één stuk door mijn vriend Borys Myronchuk - "Waltz of reminiscences". Ik heb het jammer genoeg nog niet in mijn vingers! Daar ga ik snel aan werken.
- Componeer je zelf?
Jawel, een beetje. Ik ben net begonnen, en ik wil het veel meer doen. Nog geen grote stukken, maar een stukje voor de Bajan als hommage aan de Franse Musette. Ik wil ook proberen muziek voor films te schrijven.

- Heb je invloed op de culturele politiek van Oekraïne - op welke manier ben je betrokken?
Ik heb geen invloed op het culturele beleid van Oekraïne. Nee. Niet op dat niveau. Maar, waar ik woon in Krolevets, een kleine stad met 15.000 inwoners - probeer ik me wel dienstbaar te maken. Ik maakte bijvoorbeeld een Cd van oma's: Babushka's (zie vpro's webwinkel of de link hiernaast) en ik ga door met hen en andere collectieven - vooral oude vrouwtjes - die authentiek Oekraïniaanse volksmuziek zingen. Ik moet opschieten. Eris niet veel tijd meer- ze sterven uit zondr volgelingen. Er is een vrouw, die kent honderden oude oekraïniaanse liederen - dat is het eerste wat ik moet doen als ik terug ga, dan moet ik haar registreren. En zo kan ik het culturele erfgoed van mijn gebied bewaren! 't is klein, ver van de grote steden (Kiev ligt 275 km verder), op een bepaalde manier depressief. Maar, gelukkig zijn er gelijkgestemde mensen en we proberen er zoveel mogelijk leven en cultuur in te blazen. Trouwens ik onderhoud ook een onofficiele site over mijn stad- je kumt er fotos zien en een forum (in het OekraÏens)